Free shipping for orders over 59,90€
Delivery in Italy in 1-3 working days | Free shipping for orders over 59,90€ |Callmewine is Carbon Neutral!
Syrah 'Castagnino' Fabrizio Dionisio 2023
93 -@@-9-James Suckling
94 -@@-11-Luca Maroni
89 -@@-5-Veronelli
4 -@@-3-Bibenda

Syrah 'Castagnino' Fabrizio Dionisio 2023

Dionisio Fabrizio

The Castagnino di Fabrizio Dioniso is a jovial and fresh wine obtained from Syrah grapes in purity that is striking for its density of color, between ruby red and purple, which expresses to the nose intense fruity notes that recall the red plums and cherries, veering then on scents of juniper and black pepper, surrounded by floral and pleasantly herbaceous scents. At the mouthfeel it is drinkable and fragrant, of structure and concentration of thickness but well balanced by a lively freshness
 

13,50 

Features

Denomination

Cortona DOC

Vines

Syrah 100%

Tipologia

Alcohol content

13.5 %

Format

75 cl Bottle

Vinification

The grapes are de-stemmed and subjected to an extremely soft crushing and carry out the alcoholic fermentation thanks to indigenous yeasts in steel tanks at controlled temperature with frequent pumpovers and maceration of the skins for about 10 days  

Aging

12 months in vitrified cement barrels on the fine lees

Filosofia produttiva

Independent Winegrowners, Indigenous yeasts, Organic

Additional Notes

Contains sulfites

SYRAH 'CASTAGNINO' FABRIZIO DIONISIO 2023 DESCRIPTION

Il “Castagnino” è la più giovane espressione del Syrah del territorio di Cortona firmata da Fabrizio Dionisio. L’energica e vitale speziatura del vitigno si esprime qui in modo diretto, generoso e immediato, senza mai conoscere il legno delle botti. Un assolo di Syrah, lasciato qui libero di esprimersi in maniera spontanea, con il suo volto più giovanile, “amichevole e beverino”, come lo ha definito il produttore, e con un carattere inedito che dimostra versatilità, agilità e piacevolezza di beva unita a struttura e intensità.

Il “Castagnino” di Fabrizio Dionisio nasce da vigneti di proprietà radicati a 300 metri di altitudine su terreni ricchi di sabbie argillose, limo e galestro. Le piante provengono da cloni selezionati in Francia, predisposti ad una scarsa produttività al fine di ottenere la massima qualità da ogni grappolo. In vigna vigono le regole dell’agricoltura biologica, limitando severamente l’uso di sostanze chimiche, mentre in cantina, dopo una pigiodiraspatura estremamente soffice, si predilige una fermentazione spontanea con lieviti indigeni, che si svolge in vasche di acciaio. Dopo una maturazione di circa un anno sulle fecce fini in botti di cemento vetrificato viene effettuato l’imbottigliamento.

Con il “Castagnino” Fabrizio Dionisio offre un’interpretazione snella e accattivante del celebre vitigno internazionale, non priva di una bella concentrazione aromatica. Si presenta in un veste colorata di rosso rubino dalle cardinalizie sfumature purpuree. Il bouquet è composto da frutti di bosco, ciliegie, fiori rossi ed erbe selvatiche, avvolte da una delicata spirale di bacche di ginepro, pepe e sottobosco. Il sorso è succoso, fruttato e intenso, dotato di un’energica freschezza e di tannini scalpitanti e giovanili che sorreggono la beva e invitano ad un nuovo assaggio.

Colour

Intense ruby red with purple hues

Taste

Fragrant and juicy, with a dense concentration balanced by a lively freshness

Scent

Fruity of plums and cherries, with hints of juniper berries and floral and herbaceous references